department logo

אמנות

המגמה לאמנות מציעה לבני נוער הרואים באמנות פלסטית אפיק ביטוי מרכזי, בסיס מקצועי מגוון, הכשרה והכוונה לעבודת סטודיו אישית ועצמאית.
תכנית לימודים של המגמה גובשה תוך התייעצות עם אמנים, מרצים מ”בצלאל” וחוקרים מהאוניברסיטה העברית. התוכנית כוללת לימודי רישום, ציור, פיסול, צילום, שילוב עבודת מחשב ווידאו, תולדות האמנות העתיקה, המודרנית והעכשווית.

בבסיס תכנית הלימודים של מגמת האמנות ניצבים מספר עקרונות:
* שילוב בין למידה תיאורטית אודות האמנות לבין חוויית היצירה האמנותית.
* איזון בין למידה דיסציפלינארית, במסגרתה רוכשים התלמידים כלי ביטוי, לבין למידה יצירתית וחדשנית.
* קיום שיח מתמיד בין התלמיד לבין אנשי הצוות במטרה לגבש ולחדד את האמירה האישית.
* הוראת האמנות במסגרת ההקשר החברתי והתרבותי הרחב יותר, תוך ניתוח והתייחסות להשפעות הדדיות בין האמנות לבין סביבת היצירה שלה.

התכנית המעשית מבוססת על הקניית שליטה מקצועית במגוון כלי ביטוי אמנותיים ומעבר הדרגתי לעבודה עצמאית בהנחייה אישית. מורי המגמה, אמנים פעילים בתחום הוראתם, מסייעים לתלמידים לגבש בשיאה של התכנית תערוכה המוערכת על ידי אמנים ומרצים ממוסדות אמנות אקדמיים.

כחלק מהתפיסה הרב תחומית של המגמה לאמנות, תלמידים יוצרים בכתיבה: יומן אישי, קומיקס, שירה, גרפיטי, טיפוגרפיה, ספוקנוורד, תסריט ועוד, יוכלו להציג תיק עבודות בתחומים אלה, שיזכה להתייחסות זהה לתיקי העבודות שיציגו עשייה חזותית ופלאסטית הכוללת פיסול, ציור, צילום וידאו ומיצג. עשייה תלויית טקסט בשילוב תכנית הלימודים בתולדות האמנות וקורסים מעשיים, תוביל ליצירה רב תחומית ,שתוצג בתערוכת הסיום, לצד עבודות בתחומים החזותיים המסורתיים.

כיתה י’ מהווה שנה בה רוכשים תלמידי המגמה כלים בסיסיים והכרחיים להמשך התקדמותם הטכנית והיצירתית.

בתחום הציור מתקיים מהלך של מעבר מרישום אקדמי לעבודה עצמאית תוך שליטה ברזי השפה החזותית.

התלמידים מתנסים בפיסול אקדמי ושימוש במגוון כלי עבודה המאפשרים לתלמידים להתמודד עם חומרים כגון חימר, גבס, בטון, עץ, ויסודות תלת מימד במחשב.

בכיתה י’ לומדים כל תלמידי המגמה גם צילום בסיסי כולל פיתוח והדפסה מתוך הכרה בחשיבות הצילום לעיסוק העכשווי באמנות.

במקביל ללימודים בשלושת תחומי יסוד אלו מתקיימת בשנה זו גם סדנה בין תחומית המאפשרת לתלמידים לשלב בין המדיומים השונים.

במהלך כיתה י”א עוסקים התלמידים בציור מסורתי בצבע מים ושמן, עבודה תוך הבנת הקשריו ההיסטוריים של הציור יחד עם השימוש בציור השמן באמנות העכשווית.

פיסול קונסטרוקציה, תרגילי פיסול בחלל, מיצג עיבוד בסקיצות ומודלים תלת מימדיים במחשב, לקראת מימוש פרוייקטים עצמאיים.

צילום בטכניקות אלטרנטיביות, אמולסיות על מצעים שונים, שילוב עבודת מחשב ווידאו.

אפשרות של שילוב בין תחומי בהנחיה משותפת של הגורמים הרלוונטיים.

 

בשנה זאת מגיע התלמיד לשיא בתחום היצירה העצמית שלו. בשנה זאת כל תלמיד מכין ומציג תערוכה בליווי ובהנחיית מורי המגמה.
ליווי זה כולל דיון וגיבוש האמירה אותה רוצה התלמיד לבטא, דרכי וכלי הביטוי בהם הוא בוחר והגדרת חללי התצוגה המתאימים. וקבלת חוות דעת מקצועית מבוחנים חיצוניים מהשורה הראשונה, לצד חוות הדעת של חבריו ומוריו.
המגמה מנצלת את יתרונו של בית הספר כפנימייתי ומאפשרת לתלמידים בכל השכבות לעבוד בשעות הפנאי בחללי המגמה השונים וזאת בהשגחת אסיסטנט מקצועי או תלמיד בוגר.
בבסיס התכנית העיונית – הקניית מיומנויות מחקר בסיסיות תוך הבנת ההקשרים התרבותיים הרחבים בהם פעלה ופועלת האמנות הפלסטית. המורים כולם אנשי מחקר תולדות האמנות יסייעו לתלמידים בשיאה של התוכנית לגבש נושא למחקר שיקשר בין עבודתם כאומנים צעירים ומסורת האמנות לדורותיה. סקרנות, חדוות עבודה ויצירה הם הבסיס עליו אנו מבקשים לקיים דו שיח בגובה העיניים בין מורים יוצרים לבין תלמידים המבקשים לגבש שפת אמנות אישית ומקצועית.

 

במהלך שלוש שנות לימודיהם במגמת האמנות, מתנסים תלמידות ותלמידי המגמה במגוון טכניקות ברישום (מעיפרון עד דיו) ובציור בצבעי מים, ציור בשמן ואקריל, קולאז’ וחומרים נוספים. התלמידות והתלמידים עובדים במהלך השיעורים, הנמשכים כשלוש עד ארבע שעות, וכן באופן עצמאי, בזמנם הפנוי.

תנאי הפנימייה בבית הספר מאפשרים עבודה במשך רוב שעות היום, וכן בשעות הערב. בגמר העבודה על כל מודל, וכן בסיום השנה, מנהלים התלמידים והמורים דיון פתוח, בו הם מבקרים את עבודותיהם של חבריהם וחברותיהם לכיתה. בשנה הראשונה מוקנית טכניקה בסיסית ברישום אקדמי בעיפרון, פחם ודיו, ונלמדות מתודות התבוננות הכרחיות לעוסקים בציור וברישום. בשנה השנייה נלמדות טכניקות ציור מסורתי, בצבעי מים, אקריל ושמן, תוך הבנת ההקשרים ההיסטוריים והתרבותיים של הציור למול מקומו באמנות העכשווית. בשנה השלישית עוברים התלמידות והתלמידים לעבודה עצמאית, בליווי המורה ובהנחייתו. עם סיום הלימודים מציגים התלמידים תערוכה, ובוחן חיצוני מבקר את עבודתם.

לימודי הפיסול מבוססים על הוראת המסורות, הטכניקות והשפה הספציפית, שהם חלק מן העבר וההווה של הפיסול.
הקורס בשנה הראשונה הוא חובה כמו כל הקורסים במגמה, ומתמקד בנושא אנטומיית האדם, מזווית הסתכלותו של האמן. זה מבטיח שהתלמיד, שיתמודד עם נושאים כמו “דיוקן עצמי” ו-“באסט מודל חי”, ירכוש הבנה עמוקה לגבי מורכבותו התלת-ממדית של גוף האדם.

הקורס בשנה השנייה מציע לתלמידים את ההזדמנות להכיר, לחקור ולהגדיר צורה, חלל, קומפוזיציה, נושא ותוכן, על ידי שימוש בטכניקות וחומרים שהם ממחישים גם הוספה וגם גריעה. התלמידים מודרכים בשימוש בטכניקות ובחומרים היותר מתקדמים, והם מקבלים עידוד לפתח את יכולתם להשתמש בהם כדי לתת צורה לרעיונותיהם. בסוף השנה התלמידים מציגים פאנל-הגשה בפורום סגור של המגמה, שבא כהכנה לעבודת הסיום בשנה שלאחריה.
השנה השלישית מציעה לתלמידים תהליך מעמיק במחקר, בפיתוח ובהפקת הרעיונות לעבודות תלת-מימדיות מקצועניות ומתקדמות, לקראת תערוכת סיום הלימודים. הלימודים בפיסול באים להדגיש את ייחודיותו של כל תלמיד אמנות ואת התפתחותו האישית. המגמה מעודדת חשיבה ועבודה עצמאית ומאתגרת את האמנים הצעירים בביקורות אישיות וקבוצתיות.
לרשות התלמידים עומדת סדנת פיסול מצוידת היטב, שכוללת מגוון רחב של כלים ידניים וחשמליים ומחשבים עבור עבודה בסביבה תלת-ממדית. תוכניותינו העתידיות כוללות שיפור מתמיד של המלאי הקיים, חיפוש ואימוץ טכנולוגיות חדשות והרחבת הספרייה המקצועית שברשותנו.

בשיעורי הצילום לומדים התלמידות והתלמידים כיצד לעבוד בחדר החושך בבית הספר, בו שמונה עמדות עבודה שבכל אחת מהן מגדל, וכן כימיקלים לפיתוח הסרטים ולהדפסת הצילומים באופן עצמאי.
מטרת השנה הראשונה היא רכישת ההכשרה הבסיסית, הידע והיכולת המאפשרים עבודה עצמאית בחדר החושך. מטרה זו מתאפשרת על ידי ביצוע תרגילים מעשיים, דיונים של הקבוצה סביב כל עבודה, הרצאות על אמניות ואמנים מתחום הצילום, ועוד.

בשנה השנייה והשלישית כיתת הצילום עוסקת בפרוייקטים אישיים בליווי ובהנחיית המורה. התלמידים עובדים על נושאים המעניינים אותם ובמקביל מרחיבים את היכרותם עם טכניקות שונות כגון הדפסות אמולסיה על מצעים שונים, ספיה ושימוש בפלאש, במקביל להרחבת הבסיס התיאורטי – תולדות הצילום, הקשר תרבותי וחברתי ומקומו של הצילום באמנות העכשווית. צילום ואמנות מחשב מהווים חלק חשוב מתכנית הלימוד, מאחר שהם מהווים תחומים חדשים באמנות העכשווית.

קורס תלת שנתי באמנות רב תחומית
הקורס מתחיל במבוא בכיתה י’, ומהווה חלק מארגז הכלים המעשי המחייב את כל תלמידי המגמה.
בכיתה י”א ובכיתה י”ב הקורס הופך למסלול בחירה, בעבודת סטודיו מונחית ועצמאית לקראת תערוכת הסיום בסוף כיתה י”ב.

הקורס במהותו עוסק בחשיבה ומחקר רעיוניים, שאינם מחויבים מראש למדיום מסוים, אלא מאפשר דילוג בין מדיומים שונים וידאו, סטופ-מושן, מיצב, מיצג, שילוב תחומים מסורתיים כדוגמת צילום המשולב בפיסול, עבודות העוסקות בשימוש בטקסט וסאונד בהקשרים חזותיים, וגם אחרים. קורס זה מנסה לתרגל את החירות באיתגור גבולות המדיום האמנותי במפגשו עם החיים עצמם ועולמם הפנימי של התלמידים.

המגמה לאמנות מציעה לבני נוער הרואים באמנות פלסטית אפיק ביטוי מרכזי, בסיס מקצועי מגוון, הכשרה והכוונה לעבודת סטודיו אישית ועצמאית.
תכנית לימודים של המגמה גובשה תוך התייעצות עם אמנים, מרצים מ”בצלאל” וחוקרים מהאוניברסיטה העברית. התוכנית כוללת לימודי רישום, ציור, פיסול, צילום, שילוב עבודת מחשב ווידאו, תולדות האמנות העתיקה, המודרנית והעכשווית.

בבסיס תכנית הלימודים של מגמת האמנות ניצבים מספר עקרונות:
* שילוב בין למידה תיאורטית אודות האמנות לבין חוויית היצירה האמנותית.
* איזון בין למידה דיסציפלינארית, במסגרתה רוכשים התלמידים כלי ביטוי, לבין למידה יצירתית וחדשנית.
* קיום שיח מתמיד בין התלמיד לבין אנשי הצוות במטרה לגבש ולחדד את האמירה האישית.
* הוראת האמנות במסגרת ההקשר החברתי והתרבותי הרחב יותר, תוך ניתוח והתייחסות להשפעות הדדיות בין האמנות לבין סביבת היצירה שלה.

התכנית המעשית מבוססת על הקניית שליטה מקצועית במגוון כלי ביטוי אמנותיים ומעבר הדרגתי לעבודה עצמאית בהנחייה אישית. מורי המגמה, אמנים פעילים בתחום הוראתם, מסייעים לתלמידים לגבש בשיאה של התכנית תערוכה המוערכת על ידי אמנים ומרצים ממוסדות אמנות אקדמיים.

כחלק מהתפיסה הרב תחומית של המגמה לאמנות, תלמידים יוצרים בכתיבה: יומן אישי, קומיקס, שירה, גרפיטי, טיפוגרפיה, ספוקנוורד, תסריט ועוד, יוכלו להציג תיק עבודות בתחומים אלה, שיזכה להתייחסות זהה לתיקי העבודות שיציגו עשייה חזותית ופלאסטית הכוללת פיסול, ציור, צילום וידאו ומיצג. עשייה תלויית טקסט בשילוב תכנית הלימודים בתולדות האמנות וקורסים מעשיים, תוביל ליצירה רב תחומית ,שתוצג בתערוכת הסיום, לצד עבודות בתחומים החזותיים המסורתיים.

כיתה י’ מהווה שנה בה רוכשים תלמידי המגמה כלים בסיסיים והכרחיים להמשך התקדמותם הטכנית והיצירתית.

בתחום הציור מתקיים מהלך של מעבר מרישום אקדמי לעבודה עצמאית תוך שליטה ברזי השפה החזותית.

התלמידים מתנסים בפיסול אקדמי ושימוש במגוון כלי עבודה המאפשרים לתלמידים להתמודד עם חומרים כגון חימר, גבס, בטון, עץ, ויסודות תלת מימד במחשב.

בכיתה י’ לומדים כל תלמידי המגמה גם צילום בסיסי כולל פיתוח והדפסה מתוך הכרה בחשיבות הצילום לעיסוק העכשווי באמנות.

במקביל ללימודים בשלושת תחומי יסוד אלו מתקיימת בשנה זו גם סדנה בין תחומית המאפשרת לתלמידים לשלב בין המדיומים השונים.

במהלך כיתה י”א עוסקים התלמידים בציור מסורתי בצבע מים ושמן, עבודה תוך הבנת הקשריו ההיסטוריים של הציור יחד עם השימוש בציור השמן באמנות העכשווית.

פיסול קונסטרוקציה, תרגילי פיסול בחלל, מיצג עיבוד בסקיצות ומודלים תלת מימדיים במחשב, לקראת מימוש פרוייקטים עצמאיים.

צילום בטכניקות אלטרנטיביות, אמולסיות על מצעים שונים, שילוב עבודת מחשב ווידאו.

אפשרות של שילוב בין תחומי בהנחיה משותפת של הגורמים הרלוונטיים.

 

בשנה זאת מגיע התלמיד לשיא בתחום היצירה העצמית שלו. בשנה זאת כל תלמיד מכין ומציג תערוכה בליווי ובהנחיית מורי המגמה.
ליווי זה כולל דיון וגיבוש האמירה אותה רוצה התלמיד לבטא, דרכי וכלי הביטוי בהם הוא בוחר והגדרת חללי התצוגה המתאימים. וקבלת חוות דעת מקצועית מבוחנים חיצוניים מהשורה הראשונה, לצד חוות הדעת של חבריו ומוריו.
המגמה מנצלת את יתרונו של בית הספר כפנימייתי ומאפשרת לתלמידים בכל השכבות לעבוד בשעות הפנאי בחללי המגמה השונים וזאת בהשגחת אסיסטנט מקצועי או תלמיד בוגר.
בבסיס התכנית העיונית – הקניית מיומנויות מחקר בסיסיות תוך הבנת ההקשרים התרבותיים הרחבים בהם פעלה ופועלת האמנות הפלסטית. המורים כולם אנשי מחקר תולדות האמנות יסייעו לתלמידים בשיאה של התוכנית לגבש נושא למחקר שיקשר בין עבודתם כאומנים צעירים ומסורת האמנות לדורותיה. סקרנות, חדוות עבודה ויצירה הם הבסיס עליו אנו מבקשים לקיים דו שיח בגובה העיניים בין מורים יוצרים לבין תלמידים המבקשים לגבש שפת אמנות אישית ומקצועית.

 

במהלך שלוש שנות לימודיהם במגמת האמנות, מתנסים תלמידות ותלמידי המגמה במגוון טכניקות ברישום (מעיפרון עד דיו) ובציור בצבעי מים, ציור בשמן ואקריל, קולאז’ וחומרים נוספים. התלמידות והתלמידים עובדים במהלך השיעורים, הנמשכים כשלוש עד ארבע שעות, וכן באופן עצמאי, בזמנם הפנוי.

תנאי הפנימייה בבית הספר מאפשרים עבודה במשך רוב שעות היום, וכן בשעות הערב. בגמר העבודה על כל מודל, וכן בסיום השנה, מנהלים התלמידים והמורים דיון פתוח, בו הם מבקרים את עבודותיהם של חבריהם וחברותיהם לכיתה. בשנה הראשונה מוקנית טכניקה בסיסית ברישום אקדמי בעיפרון, פחם ודיו, ונלמדות מתודות התבוננות הכרחיות לעוסקים בציור וברישום. בשנה השנייה נלמדות טכניקות ציור מסורתי, בצבעי מים, אקריל ושמן, תוך הבנת ההקשרים ההיסטוריים והתרבותיים של הציור למול מקומו באמנות העכשווית. בשנה השלישית עוברים התלמידות והתלמידים לעבודה עצמאית, בליווי המורה ובהנחייתו. עם סיום הלימודים מציגים התלמידים תערוכה, ובוחן חיצוני מבקר את עבודתם.

לימודי הפיסול מבוססים על הוראת המסורות, הטכניקות והשפה הספציפית, שהם חלק מן העבר וההווה של הפיסול.
הקורס בשנה הראשונה הוא חובה כמו כל הקורסים במגמה, ומתמקד בנושא אנטומיית האדם, מזווית הסתכלותו של האמן. זה מבטיח שהתלמיד, שיתמודד עם נושאים כמו “דיוקן עצמי” ו-“באסט מודל חי”, ירכוש הבנה עמוקה לגבי מורכבותו התלת-ממדית של גוף האדם.

הקורס בשנה השנייה מציע לתלמידים את ההזדמנות להכיר, לחקור ולהגדיר צורה, חלל, קומפוזיציה, נושא ותוכן, על ידי שימוש בטכניקות וחומרים שהם ממחישים גם הוספה וגם גריעה. התלמידים מודרכים בשימוש בטכניקות ובחומרים היותר מתקדמים, והם מקבלים עידוד לפתח את יכולתם להשתמש בהם כדי לתת צורה לרעיונותיהם. בסוף השנה התלמידים מציגים פאנל-הגשה בפורום סגור של המגמה, שבא כהכנה לעבודת הסיום בשנה שלאחריה.
השנה השלישית מציעה לתלמידים תהליך מעמיק במחקר, בפיתוח ובהפקת הרעיונות לעבודות תלת-מימדיות מקצועניות ומתקדמות, לקראת תערוכת סיום הלימודים. הלימודים בפיסול באים להדגיש את ייחודיותו של כל תלמיד אמנות ואת התפתחותו האישית. המגמה מעודדת חשיבה ועבודה עצמאית ומאתגרת את האמנים הצעירים בביקורות אישיות וקבוצתיות.
לרשות התלמידים עומדת סדנת פיסול מצוידת היטב, שכוללת מגוון רחב של כלים ידניים וחשמליים ומחשבים עבור עבודה בסביבה תלת-ממדית. תוכניותינו העתידיות כוללות שיפור מתמיד של המלאי הקיים, חיפוש ואימוץ טכנולוגיות חדשות והרחבת הספרייה המקצועית שברשותנו.

בשיעורי הצילום לומדים התלמידות והתלמידים כיצד לעבוד בחדר החושך בבית הספר, בו שמונה עמדות עבודה שבכל אחת מהן מגדל, וכן כימיקלים לפיתוח הסרטים ולהדפסת הצילומים באופן עצמאי.
מטרת השנה הראשונה היא רכישת ההכשרה הבסיסית, הידע והיכולת המאפשרים עבודה עצמאית בחדר החושך. מטרה זו מתאפשרת על ידי ביצוע תרגילים מעשיים, דיונים של הקבוצה סביב כל עבודה, הרצאות על אמניות ואמנים מתחום הצילום, ועוד.

בשנה השנייה והשלישית כיתת הצילום עוסקת בפרוייקטים אישיים בליווי ובהנחיית המורה. התלמידים עובדים על נושאים המעניינים אותם ובמקביל מרחיבים את היכרותם עם טכניקות שונות כגון הדפסות אמולסיה על מצעים שונים, ספיה ושימוש בפלאש, במקביל להרחבת הבסיס התיאורטי – תולדות הצילום, הקשר תרבותי וחברתי ומקומו של הצילום באמנות העכשווית. צילום ואמנות מחשב מהווים חלק חשוב מתכנית הלימוד, מאחר שהם מהווים תחומים חדשים באמנות העכשווית.

קורס תלת שנתי באמנות רב תחומית
הקורס מתחיל במבוא בכיתה י’, ומהווה חלק מארגז הכלים המעשי המחייב את כל תלמידי המגמה.
בכיתה י”א ובכיתה י”ב הקורס הופך למסלול בחירה, בעבודת סטודיו מונחית ועצמאית לקראת תערוכת הסיום בסוף כיתה י”ב.

הקורס במהותו עוסק בחשיבה ומחקר רעיוניים, שאינם מחויבים מראש למדיום מסוים, אלא מאפשר דילוג בין מדיומים שונים וידאו, סטופ-מושן, מיצב, מיצג, שילוב תחומים מסורתיים כדוגמת צילום המשולב בפיסול, עבודות העוסקות בשימוש בטקסט וסאונד בהקשרים חזותיים, וגם אחרים. קורס זה מנסה לתרגל את החירות באיתגור גבולות המדיום האמנותי במפגשו עם החיים עצמם ועולמם הפנימי של התלמידים.