department logo

אומנות

מסלול האומנות מציע לבני נוער הרואים באומנות פלסטית אפיק ביטוי מרכזי, בסיס מקצועי מגוון, הכשרה והכוונה לעבודת סטודיו אישית ועצמאית.
תכנית לימודים של המסלול גובש תוך התייעצות עם אומנים, מרצים מ"בצלאל" וחוקרים מהאוניברסיטה העברית. התוכנית כוללת לימודי רישום, ציור, פיסול, צילום, שילוב עבודת מחשב ווידאו, תולדות האומנות העתיקה, המודרנית והעכשווית.

בבסיס תכנית הלימודים של מסלול האומנות ניצבים מספר עקרונות:
* שילוב בין למידה תיאורטית אודות האומנות לבין חוויית היצירה האומנותית.
* איזון בין למידה דיסציפלינארית, במסגרתה רוכשים התלמידים כלי ביטוי, לבין למידה יצירתית וחדשנית.
* קיום שיח מתמיד בין התלמיד לבין אנשי הצוות במטרה לגבש ולחדד את האמירה האישית.
* הוראת האומנות במסגרת ההקשר החברתי והתרבותי הרחב יותר, תוך ניתוח והתייחסות להשפעות הדדיות בין האומנות לבין סביבת היצירה שלה.

התכנית המעשית מבוססת על הקניית שליטה מקצועית במגוון כלי ביטוי אומנותיים ומעבר הדרגתי לעבודה עצמאית בהנחייה אישית. מורי המסלול, אומנים פעילים בתחום הוראתם, מסייעים לתלמידים לגבש בשיאה של התכנית תערוכה המוערכת על ידי אומנים ומרצים ממוסדות אומנות אקדמיים.

כחלק מהתפיסה הרב תחומית של המסלול לאומנות, תלמידים יוצרים בכתיבה: יומן אישי, קומיקס, שירה, גרפיטי, טיפוגרפיה, ספוקנוורד, תסריט ועוד, יוכלו להציג תיק עבודות בתחומים אלה, שיזכה להתייחסות זהה לתיקי העבודות שיציגו עשייה חזותית ופלאסטית הכוללת פיסול, ציור, צילום וידאו ומיצג. עשייה תלויית טקסט בשילוב תכנית הלימודים בתולדות האומנות וקורסים מעשיים, תוביל ליצירה רב תחומית, שתוצג בתערוכת הסיום, לצד עבודות בתחומים החזותיים המסורתיים.

כיתה י' מהווה שנה בה רוכשים תלמידי המסלול כלים בסיסיים והכרחיים להמשך התקדמותם הטכנית והיצירתית.

בתחום הציור מתקיים מהלך של מעבר מרישום אקדמי לעבודה עצמאית תוך שליטה ברזי השפה החזותית.

התלמידים מתנסים בפיסול אקדמי ושימוש במגוון כלי עבודה המאפשרים לתלמידים להתמודד עם חומרים כגון חימר, גבס, בטון, עץ, ויסודות תלת מימד במחשב.

בכיתה י' לומדים כל תלמידי המסלול גם צילום בסיסי כולל פיתוח והדפסה מתוך הכרה בחשיבות הצילום לעיסוק העכשווי באומנות.

במקביל ללימודים בשלושת תחומי יסוד אלו מתקיימת בשנה זו גם סדנה בין תחומית המאפשרת לתלמידים לשלב בין המדיומים השונים.

במהלך כיתה י"א עוסקים התלמידים בציור מסורתי בצבע מים ושמן, עבודה תוך הבנת הקשריו ההיסטוריים של הציור יחד עם השימוש בציור השמן באמנות העכשווית.

פיסול קונסטרוקציה, תרגילי פיסול בחלל, מיצג עיבוד בסקיצות ומודלים תלת מימדיים במחשב, לקראת מימוש פרוייקטים עצמאיים.

צילום בטכניקות אלטרנטיביות, אמולסיות על מצעים שונים, שילוב עבודת מחשב ווידאו.

אפשרות של שילוב בין תחומי בהנחיה משותפת של הגורמים הרלוונטיים.

 

בשנה זאת מגיע התלמיד לשיא בתחום היצירה העצמית שלו. בשנה זאת כל תלמיד מכין ומציג תערוכה בליווי ובהנחיית מורי המסלול.
ליווי זה כולל דיון וגיבוש האמירה אותה רוצה התלמיד לבטא, דרכי וכלי הביטוי בהם הוא בוחר והגדרת חללי התצוגה המתאימים. וקבלת חוות דעת מקצועית מבוחנים חיצוניים מהשורה הראשונה, לצד חוות הדעת של חבריו ומוריו.
המסלול מנצל את יתרונו של בית הספר כפנימייתי ומאפשרת לתלמידים בכל השכבות לעבוד בשעות הפנאי בחללי המגמה השונים וזאת בהשגחת אסיסטנט מקצועי או תלמיד בוגר.


בבסיס התכנית העיונית – הקניית מיומנויות מחקר בסיסיות תוך הבנת ההקשרים התרבותיים הרחבים בהם פעלה ופועלת האומנות הפלסטית. המורים כולם אנשי מחקר תולדות האומנות יסייעו לתלמידים בשיאה של התוכנית לגבש נושא למחקר שיקשר בין עבודתם כאומנים צעירים ומסורת האומנות לדורותיה. סקרנות, חדוות עבודה ויצירה הם הבסיס עליו אנו מבקשים לקיים דו שיח בגובה העיניים בין מורים יוצרים לבין תלמידים המבקשים לגבש שפת אומנות אישית ומקצועית.

במהלך שלוש שנות לימודיהם במסלול האומנות, מתנסים תלמידות ותלמידי המסלול במגוון טכניקות ברישום (מעיפרון עד דיו) ובציור בצבעי מים, ציור בשמן ואקריל, קולאז' וחומרים נוספים. התלמידות והתלמידים עובדים במהלך השיעורים, הנמשכים כשלוש עד ארבע שעות, וכן באופן עצמאי, בזמנם הפנוי.

תנאי הפנימייה בבית הספר מאפשרים עבודה במשך רוב שעות היום, וכן בשעות הערב. בגמר העבודה על כל מודל, וכן בסיום השנה, מנהלים התלמידים והמורים דיון פתוח, בו הם מבקרים את עבודותיהם של חבריהם וחברותיהם לכיתה. בשנה הראשונה מוקנית טכניקה בסיסית ברישום אקדמי בעיפרון, פחם ודיו, ונלמדות מתודות התבוננות הכרחיות לעוסקים בציור וברישום. בשנה השנייה נלמדות טכניקות ציור מסורתי, בצבעי מים, אקריל ושמן, תוך הבנת ההקשרים ההיסטוריים והתרבותיים של הציור למול מקומו באמנות העכשווית. בשנה השלישית עוברים התלמידות והתלמידים לעבודה עצמאית, בליווי המורה ובהנחייתו. עם סיום הלימודים מציגים התלמידים תערוכה, ובוחן חיצוני מבקר את עבודתם.

לימודי הפיסול מבוססים על הוראת המסורות, הטכניקות והשפה הספציפית, שהם חלק מן העבר וההווה של הפיסול.
הקורס בשנה הראשונה הוא חובה כמו כל הקורסים במגמה, ומתמקד בנושא אנטומיית האדם, מזווית הסתכלותו של האמן. זה מבטיח שהתלמיד, שיתמודד עם נושאים כמו "דיוקן עצמי" ו-"באסט מודל חי", ירכוש הבנה עמוקה לגבי מורכבותו התלת-ממדית של גוף האדם.

הקורס בשנה השנייה מציע לתלמידים את ההזדמנות להכיר, לחקור ולהגדיר צורה, חלל, קומפוזיציה, נושא ותוכן, על ידי שימוש בטכניקות וחומרים שהם ממחישים גם הוספה וגם גריעה. התלמידים מודרכים בשימוש בטכניקות ובחומרים היותר מתקדמים, והם מקבלים עידוד לפתח את יכולתם להשתמש בהם כדי לתת צורה לרעיונותיהם. בסוף השנה התלמידים מציגים פאנל-הגשה בפורום סגור של המסלול, שבא כהכנה לעבודת הסיום בשנה שלאחריה.
השנה השלישית מציעה לתלמידים תהליך מעמיק במחקר, בפיתוח ובהפקת הרעיונות לעבודות תלת-מימדיות מקצועניות ומתקדמות, לקראת תערוכת סיום הלימודים. הלימודים בפיסול באים להדגיש את ייחודיותו של כל תלמיד אומנות ואת התפתחותו האישית. המסלול מעודד חשיבה ועבודה עצמאית ומאתגרת את האמנים הצעירים בביקורות אישיות וקבוצתיות.
לרשות התלמידים עומדת סדנת פיסול מצוידת היטב, שכוללת מגוון רחב של כלים ידניים וחשמליים ומחשבים עבור עבודה בסביבה תלת-ממדית. תוכניותינו העתידיות כוללות שיפור מתמיד של המלאי הקיים, חיפוש ואימוץ טכנולוגיות חדשות והרחבת הספרייה המקצועית שברשותנו.

בשיעורי הצילום לומדים התלמידות והתלמידים כיצד לעבוד בחדר החושך בבית הספר, בו שמונה עמדות עבודה שבכל אחת מהן מגדל, וכן כימיקלים לפיתוח הסרטים ולהדפסת הצילומים באופן עצמאי.
מטרת השנה הראשונה היא רכישת ההכשרה הבסיסית, הידע והיכולת המאפשרים עבודה עצמאית בחדר החושך. מטרה זו מתאפשרת על ידי ביצוע תרגילים מעשיים, דיונים של הקבוצה סביב כל עבודה, הרצאות על אומניות ואומנים מתחום הצילום, ועוד.

בשנה השנייה והשלישית כיתת הצילום עוסקת בפרוייקטים אישיים בליווי ובהנחיית המורה. התלמידים עובדים על נושאים המעניינים אותם ובמקביל מרחיבים את היכרותם עם טכניקות שונות כגון הדפסות אמולסיה על מצעים שונים, ספיה ושימוש בפלאש, במקביל להרחבת הבסיס התיאורטי – תולדות הצילום, הקשר תרבותי וחברתי ומקומו של הצילום באמנות העכשווית. צילום ואומנות מחשב מהווים חלק חשוב מתכנית הלימוד, מאחר שהם מהווים תחומים חדשים באומנות העכשווית.

קורס תלת שנתי באומנות רב תחומית
הקורס מתחיל במבוא בכיתה י', ומהווה חלק מארגז הכלים המעשי המחייב את כל תלמידי המגמה.
בכיתה י"א ובכיתה י"ב הקורס הופך למסלול בחירה, בעבודת סטודיו מונחית ועצמאית לקראת תערוכת הסיום בסוף כיתה י"ב.

הקורס במהותו עוסק בחשיבה ומחקר רעיוניים, שאינם מחויבים מראש למדיום מסוים, אלא מאפשר דילוג בין מדיומים שונים וידאו, סטופ-מושן, מיצב, מיצג, שילוב תחומים מסורתיים כדוגמת צילום המשולב בפיסול, עבודות העוסקות בשימוש בטקסט וסאונד בהקשרים חזותיים, וגם אחרים. קורס זה מנסה לתרגל את החירות באיתגור גבולות המדיום האומנותי במפגשו עם החיים עצמם ועולמם הפנימי של התלמידים.

הלימודים העיוניים במסלול אומנות מתקיימים בגישה מחקרית הכוללת הרצאות, רפרנטים, עבודה בספריות, פיתוח מיומנויות מחקר וכתיבה. הלימודים כוללים שני קורסים תלת-שנתיים בתולדות האומנות, שבהיקפם מקבילים לקורסים בתואר ראשון בתולדות האומנות:
אומנות עתיקה מיוון ועד לרנסנס-בארוק – בדגש על אסתטיקה ועל שאלות מהותיות ברוח התקופה.
אומנות מודרנית עכשווית וישראלית, מהמהפכה הצרפתית ועד ימינו – בכיתה י' כרונולוגי מהמאה התשע עשרה ועד לשנות ה-70 של המאה העשרים, בכיתה י"א כרונולוגי מתחילת האומנות הישראלית עד לשנות ה-70, ובהמשך מעבר לתמות באומנות ישראלית וממנה לאמנות עכשווית עם הסתכלות גם על שוק האומנות.

הקורסים העיוניים הם תלת-שנתיים ושיאם בכתיבת עבודת מחקר (המקבילה לעבודה סמינריונית אוניברסיטאית). עבודת המחקר מקבילה לעבודת גמר בהיקף של 5 יח"ל ומחליפה את הבגרות המעשית באומנות. העבודה מלווה על ידי חוקרים וחוקרות של תולדות האומנות מתוך סגל המורות והמורים בבית הספר או מחוצה לו. הקורסים מעניקים ידע ומיומנויות מחקר, כתיבה, ניתוח, ניסוח שאלות מחקר, חיפוש חומר בכלים הייחודיים לדיסציפלינת תולדות האומנות. במחצית הראשונה של כיתה י"ב מוגשת עבודת המחקר להערכה חיצונית של משרד החינוך.