חטיבת הביניים


"חיים שאין בהם חקירה לא כדאי לו לאדם לחיותם"
אפלטון (מתוך האפולוגיה)

חטיבת הביניים של התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות שואפת להפגיש את סקרנותם הטבעית של תלמידיה בהזדמנויות אינספור להרחבת דעת ולקניית חכמה בשלל תחומי הדעת ומשעולי החכמה בביה"ס. תלמידים הניחנים בחדוות למידה ובנכונות לעבודה מאומצת מוצאים בחטיבה בית וכתובת להתפתחות מקפת ומרובת ערוצים, המעודדת על ידי צוות מורים מסור המלמד מתוך אהבה למלאכת החינוך ובתשוקה לתחומי הדעת הנלמדים בביה"ס. חטיבת הביניים מבוססת על ערכי המצוינות, המנהיגות והתרומה לקהילה, בדומה לחטיבה העליונה של בית הספר.

אנו מאמינים שתקופת הלימודים בחטיבת הביניים צריכה לאפשר לתלמיד לעצב את זהותו בסביבה תומכת, מעשירה ומאתגרת. מטרתנו היא לחשוף את התלמידים לתחומי דעת מגוונים ולאפשר להם להעמיק, לבחון, לברור ולבסוף גם לבחור בכיוון שבו הם מעוניינים להתמקד בהמשך לימודיהם בחטיבה העליונה. תכניות הלימודים הן ייחודיות, והן מפותחות בבית הספר ובמרכז הישראלי למצוינות בחינוך.


מטרות החינוך של בית הספר:

  • טיפוח האחריות האישית, המשמעת העצמית והמאמץ השיטתי והמתמשך למיצוי יכולות התלמידים, ולהגעה להישגים יוצאי דופן לטובתם ולטובת הקהילה, תוך עידוד הצניעות והענווה.
  • עידוד המעורבות החברתית והתרומה לקהילה, וטיפוח מנהיגות שתעצב את החברה ואת עתידה.
  • יצירת סביבה לימודית מאתגרת המקנה השכלה רחבה, מעמיקה ובעלת משמעות בתחומי הדעת השונים, בהקשר תרבותי וערכי-הומניסטי.
  • הקניית היכרות עם דרך החשיבה האופיינית לתחום הנלמד, בהקשר התרבותי הרחב.
  • הקניית ידע מתקדם והבנה של הקשרי-על ושל מבנים אוניברסאליים בתחום ההתמחות (ההצטיינות), לצד עידוד הגישה הבין-תחומית המשלבת הקשרים בין תחומי הדעת השונים.
  • עידוד לחשיבה עצמאית וביקורתית וטיפוח הסקרנות, היוזמה והמקוריות המחשבתית והביצועית בתחומי הדעת השונים ובחיי היום-יום.
  • הקניית כישורים וטיפוח הרגלים של שקילת ההשלכות החברתיות והמוסריות של מעשי התלמידים בכלל ומעשיהם בתחום ההתמחות המקצועית שלהם בפרט.
  • פיתוח חומרי למידה וכתיבת תוכניות חינוכיות בתחום החינוך למצטיינים ולמחוננים.

פעילות החטיבה נתמכת על ידי עיריית ירושלים, הקרן לירושלים וקרן מתנאל

 

 

חטיבת הביניים פתחה את שעריה ב-31.8.2017, לאחר כשמונה חודשי הכנה. מורי חטיבת הביניים נבחרו מבין מורי החטיבה העליונה, תוך צירוף של כוחות חדשים בעלי התמחות בהוראה בגיל זה. החטיבה נמצאת בתוך בית הספר היסודי גואטמלה שנמצא בקריית מנחם, ומקיימת איתו שיתופי פעולה רבים. בשנים הקרובות יבנה מבנה קבע בקמפוס התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות, והחטיבה תעבור אליו. תלמידי החטיבה לומדים בימי שישי, פעם בשבועיים, בקמפוס התיכון. בחטיבה שתי כיתות בכל שכבה, ובהם עד 30 תלמידים לכיתה. הרכב התלמידים מבוסס על כ- 30 תלמידים תושבי ירושלים וכ-30 תלמידים מחוץ לירושלים, תוך ייצוג של תלמידים מאוכלוסיות שונות, ושמירה על שוויון מספרי בין בנות לבנים.

תהליך הקבלה לחטיבת הביניים יאסא – לקראת שנה"ל תשפ"ו


ההרשמה לתהליך הקבלה לחט"ב מיועדת לתלמידים שיתחילו את לימודיהם בשנת תשפ"ו (2026-2025) הלומדים בשנת תשפ"ה בכיתה ו', ועולים לכיתה ז' .


נעים להכיר חטיבת הביניים יאסא ירושלים – לסרטון תדמית לחצו כאן

החל משנת תשפ"ה בית הספר מוגדר באופן רשמי כבית ספר למחוננים ומצטיינים, ובהתאם לכך הותאמו התפיסה הפדגוגית ותכניות הלימודים. הלימודים מתקיימים לפי מסלולי התמחות התואמים את מסלולי ההצטיינות בתיכון יאסא: אומנות חזותית, מוזיקה, מדעי הרוח ומדעים. במהלך שבוע הלימודים, מוקדש יום שלם ללימודים על פי מסלול ההתמחות. לאור זאת, תהליך המיון כולל בדיקת התאמה למסלולי התמחות.

בנוסף ליום הלימודים המוקדש כולו להתמחות במסלול הצטיינות, יכולים התלמידים ללמוד בימי שישי שני קורסי בחירה נוספים, מתחומי דעת שונים.

חטיבת יאסא מזמינה אתכם, ההורים והתלמידים, לקבל מידע כללי אודות החטיבה בימים הפתוחים. התלמידים יתנסו בסדנאות על פי העדפה של מסלולי הלימודים השונים. המועמדים והמועמדות יתבקשו לבחור סדנא אחת או שתיים מבין מסלולי ההתמחות השונים (חובה לבחור העדפה אחת לפחות, מי שמתלבט.ת יכול.ה לבחור בשתי סדנאות).

לרישום לימי החשיפה (ימים פתוחים) לחצו כאן


להלן מתווה כללי לתהליך הקבלה:


שלב ראשון

ימים פתוחים: מיקום: קמפוס התיכון (רחוב קוליץ 1).

13.12.24, יום שישי | 09:00-12:00

14.01.25, יום שלישי | 17:00-20:00

שלב שני

מבחן מיון בית ספרי (מבחן הבנת הנקרא וידע לשוני בעברית, וכן מבחן צורני). המבחן יתקיים בשני מועדים נפרדים. מיקום: בבניין החטיבה, רחוב החרצית 10.

28.1.25, יום שלישי | 16:45-19:00

4.2.25,  יום שלישי  | 16:45-19:00

*הרישום למבחן מיון בית ספרי יפתח לאחר הימים הפתוחים

שלב שלישי

מבחן איתור מחוננים (מכון ראמ"ה) : תהליך הקבלה לחטיבת יאסא מחייב להירשם למבחני ראמ"ה עד לתאריך ה-31.12.2024.

לרישום למבחן איתור מחוננים לחצו כאן

שלב רביעי

ראיונות קבלה למסלולי הלימוד (בהתאם לתוצאות מבחני המיון): אומנות, מוזיקה, מדעים ומדעי הרוח (ראו פירוט בלשונית תכניות לימודים)- במהלך חודש פברואר. מיקום: בניין חטיבת הביניים.

קבלת תשובות: לאחר קבלת תוצאות מבחני ראמ"ה ובהתאם ללוחות הזמנים של עיריית ירושלים- במהלך חודשים אפריל-מאי.


מיקום חטיבת הביניים: רח' החרצית 10, ירושלים.
נסיעה עם Waze אל ביה"ס גואטמלה: https://waze.com/ul/hsv9h8jq5g


בשאלות, ניתן לפנות בדוא"ל לנטלי לוי, רכזת קבלת תלמידים:
natali.levi@iasa-school.org.il

 

 


אנו שואפים שכל תלמידי חטיבת הביניים, בהגיעם לכיתה י', ימשיכו את לימודיהם בחטיבה העליונה. יחד עם זאת היקף הלימודים, הרמה הנדרשת והעומס הלימודי בחטיבה העליונה אינם מתאימים לכל תלמיד. על כן במהלך כיתה ט' נקיים הערכה עם תלמידי החטיבה לגבי מידת ההתאמה שלהם לחטיבה העליונה. כמו כן, בחטיבה העליונה התלמידים מתחלקים למסלולי התמחות. על תלמידי חטיבת הביניים להתקבל למסלול המתאים להם בחטיבה העליונה. תלמידים שאינם ירושלמים, וירצו להמשיך ללמוד בחטיבה העליונה, יצטרכו לעבור לפנימייה. התלמידים הירושלמים יוכלו לבחור לעשות כן על בסיס מקום פנוי בפנימייה. יש לציין כי המעבר לחטיבה העליונה, לפנימייה או לפנימיית יום (לתלמידים שאינם לנים בפנימייה) כרוך גם בעלות נוספת ומשמעותית של תשלומי הורים בשל היקף השעות והפעילות וכן שירותים נוספים שניתנים לכלל התלמידים (כגון הסעדה).


לבירורים נוספים ניתן ליצור קשר עם

המשרד לאיתור וקבלת מועמדים לתיכון:

02-6755154


 

הפעילות הקהילתית היא אבן יסוד משמעותית בחטיבת הביניים. במסגרת הפעילות הקהילתית תלמידי החטיבה חונכים את תלמידי בית הספר היסודי גואטמלה, עמם אנו חולקים את מבנה ביה"ס.
במסגרת החונכות תלמידי החטיבה מעניקים עזרה לימודית, יוזמים משחקים משותפים ומעבירים פעילויות ערכיות לתלמידי גואטמלה. 

מטרת החונכות היא לייצר קשרים ושיתופי פעולה בין כלל הלומדים במבנה, לחזק את ערכי האחריות והמעורבות החברתית ולאפשר לתלמידים לגלות את החוזקות שלהם ולהעניק באמצעותן לחברה הסובבת. 



מסלולי הלימוד


החל משנת תשפ"ה בית הספר מוגדר באופן רשמי כבית ספר למחוננים ומצטיינים, ובהתאם לכך הותאמו התפיסה הפדגוגית ותכניות הלימודים. הלימודים מתקיימים לפי מסלולי התמחות התואמים את מסלולי ההצטיינות בתיכון יאסא: אומנות חזותית, מוזיקה, מדעי הרוח ומדעים. במהלך שבוע הלימודים, מוקדש יום שלם ללימודים על פי מסלול ההתמחות. בהתאם לכך, תהליך המיון כולל בדיקת התאמה למסלולי התמחות.

לצד קורסי הליבה, מתקיימת רצועת קורסי בחירה בהיקף של 2 ש"ש. קורסי הבחירה הינם בעלי זיקה לדיסציפלינות של כל מסלול, אך פתוחים לכלל התלמידים, על מנת לאפשר לכולם חשיפה לנושאים ולצורות החשיבה במסלולים האחרים.

בנוסף ליום הלימודים המוקדש כולו להתמחות במגמת הצטיינות, יכולים התלמידים ללמוד בימי שישי 2 קורסי בחירה נוספים, מתחומי דעת שונים.

מדעים


למסלול המדעים מתקבלות תלמידות ותלמידים אשר מזהים בעצמם משיכה ללימודי מדעים ולעיסוק בתחום. יש להם סקרנות מדעית ותגובה רגשית חיובית לאתגרים האינטלקטואליים והרגשיים שמתגלים תוך כדי לימוד ועיסוק במדע. אשר על כן, המסלול נותן מענה לצרכים של התלמידים בהווה לצד הכנה להמשך מסלול לימודי המדעים בתיכון. הקורסים והפעילויות כוללים התייחסות לפן הרגשי והדימוי העצמי כמדענית או מדען, וגם התייחסות למיומנויות של גמישות מחשבתית והתמודדות עם בעיות.

במסגרת המסלול, התלמידים ילמדו בקורסי מתמטיקה מתוכנית מצוינות 2000, קורס "חדשות המדע", בו תלמידים פוגשים חוקרים ונחשפים לעיסוקים עדכניים בתחום המדעי בעולם, קורס "מדע ומעבר", שעוסק בחשיבה יצירתית במדע, על בסיס יצירות מדע בדיוני, וקורס תכנות בשפת פייתון.


אמנות


האמנות היא כלי הביטוי החשוב והמוביל של הרוח האנושית. לימוד יצירה וחקר של מקצועות האמנות יטפחו תלמידים בעלי ערכים אוניברסליים של סובלנות פתיחות וקבלת השונה. האומנות מחפשת, חוקרת, יוצרת וממציאה מטאפורות חזותיות לערכים אנושיים אוניברסליים וחיבורים להווה.

האמנות ממזגת שלושה מרכיבים: אישיותו ואישיותה הייחודית של היוצר או היוצרת, טכניקה ומיומנות במדיום וקונטקסט תרבותי-רוחני רחב. לימוד והתנסות בשלושת מרכיבים אלה, והכרה של הגמישות והחופש למזג אותם בדרכים שונות  עומדים ביסוד תוכנית הלימודים. 

התכנית פונה אל תלמידים שרוצים להעמיק בחומי היצירה ובלמידה של תולדות האומנות והבנת הדימוי החזותי. התוכנית בחטיבת הביניים מבקשת לתת מענה לאותם תלמידים באמצעות העמקה ביצירה בכלים אנלוגיים ודיגיטאליים, עיסוק הפיסול מחומרים שונים ומידול (הדפסת תלת מימד),, עיסוק בוידיאו ואנימציה, בתחומים העיוניים דגש על המניע של האמן ליצירת האומנות.

בכל שנה תלמידי המסלול ילמדו קורס ליבה אחד עיוני שנתי, בהיקף של 2 ש"ש, ושני קורסים מעשיים שנתיים, כל אחד בהיקף של 2 ש"ש, המוקדשים כל אחת למדיום אחר. בתחום העיוני התלמידים יחקרו את שפת הביטוי החזותי בקונטקסט תרבותי-רוחני רחב ויבחנו את המניעים של האמנים כתמה מרכזית להבנת היצירה. במסגרת זו, התלמידים יכתבו עבודות חקר לצד הגשת תגובות יצירתיות. בתחום המעשי, התלמידים יחקרו את יסודות השפה החזותית במדיומים נבחרים, ומתוך כל יבנו את הביטויים האומנותיים האישיים שלהם.


מוזיקה


התכנית מיועדת לתלמידים בעלי כשרון מוזיקלי, המעוניינים לפתח את יכולותיהם היצירתיות, האינטלקטואליות והחברתיות באמצעות עיסוק במוזיקה. התוכנית מבקשת לספק מענה לאותם תלמידים באמצעות גישה חווייתית רב-תחומית המדגישה את ההתנסות המעשית. הרעיון העומד בבסיס התוכנית הינו השילוב בין שלושת הקודקודים של הידע והמיומנות המוזיקלית, תיאוריה- נגינה-יצירה, מתוך כוונה להעניק כלים משמעותיים לבניית מוזיקאי שלם.

מקצועות הלימוד מחולקים לארבעה קורסים שנתיים, המרכיבים 8 שעות שבועיות: 2 ש״ש שיעור שפת המוזיקה, 2 ש״ש שיעורי הרכבים, 2 ש״ש מקהלה ו-2 ש״ש שיעור יצירה בו עובדים על פרויקט אישי. השיעורים בנוים סביב תהליך עבודה שבסופו תוצר מוגמר, כגון: עבודה לקראת הופעות, כתיבה וביצוע של עיבודים, יצירת תיק עבודות אישי, ופרויקט הדגל השנתי בשכבה ט׳ – הקלטה של אלבום כיתתי. בנוסף לכך, במהלך השנה מתקיימת פעילות העשרה הכוללת מפגשים עם יוצרים מובילים, סדנאות, ויציאה לקונצרטים.

את התוצרים המוגמרים מציגים התלמידים בערב המגמה שבסוף מחצית א׳ ובמופע סוף השנה. בנוסף, השתתפות של תלמידי מוזיקה באירועים הבית ספריים כגון טקסים, מסיבות ושירה בציבור, מהווים נדבך משמעותי לניסיון הבימתי של התלמידים וכן לפיתוח מעורבות חברתית ומנהיגות.


רוח


התכנית פונה אל תלמידים שחשים בנוח במחיצת המילים ושמוצאים בסיפורים וברעיונות את השדה המתאים לפעילותם היצירתית, האינטלקטואלית והחברתית. התוכנית בחטיבת הביניים מבקשת לתת מענה לאותם תלמידים באמצעות העמקה ב"שאלות גדולות" של החוויה האנושית, ובפרט כאלו המעסיקות בני נוער מתבגרים: מה הופך חיים לראויים? כיצד אני רואה את האחר וכיצד אחרים רואים אותי? מה מקומי בעולם?

על מנת לאזן בין העיסוק בנושא לבין ההשתהות וההעמקה הנרכשים באמצעות קריאה של יצירה שלמה, מתחילתה ועד סופה, בכל שנה תלמידי המסלול ילמדו קורס ליבה אחד תמטי שנתי, בהיקף של 4 ש"ש, שבמסגרתו ילמדו גם יצירה ספרותית או פילוסופית אחת במלואה. לצד זאת, תלמידים ישתתפו בכל סמסטר בקורס על יצירה ספרותית או עיונית אחת, בהיקף של 2 ש"ש, לבחירת המורה. שיעורי המסלול מתבססים על קריאה מונחית בבית ובכיתה ודיונים בכתב ובעל פה על הטקסטים ועל הרעיונות הנלמדים. הכתיבה הבלתי פורמאלית בשיעורים תשמש את התלמידים כבסיס לכתיבת תרגילים שיהוו חלק מרכזי מההערכה, לצד ההשתתפות הפעילה בדיונים בכיתה. במהלך שלוש השנים, התלמידים יתמקדו בסגנונות שונים של כתיבה, כאשר בכל שנה יתמקדו בסוגה אחת או שתיים.


לימודי חובה

הלימודים במסלול מהווים התמחות במקצועות השונים, ולא מחליפים את הלימודים הכלליים. כל תלמידי בית הספר ימשיכו ללמוד שיעורי מדעים ומקצועות הומניסטיקה בהתאם לתקן של משרד החינוך במקצועות אלה. רבים משיעורי החובה גם נלמדים במסגרת תוכניות ייחודיות שנבנו על ידי צוות החטיבה.

  • שיעורי מדעים נלמדים במתכונת דיסציפלינארית, המבחינה בין לימודי ביולוגיה, כימיה ופיזיקה. בכיתה ז' תלמידים לומדים מחצית אחת כימיה ומחצית אחת פיזיקה, בח' לומדים ביולוגיה וכימיה ובט' ביולוגיה ופיזיקה. מורות המדעים מלמדות כל אחת את תחום התמקצעותה. 
  • שיעורי מדעי הרוח חובה (היסטוריה, תנ"ך, תרבות ישראל, ספרות, אזרחות, גיאוגרפיה ועברית) נלמדים במתכונת בינתחומית ובשילובים שונים לאורך השנים. לצד היתרונות בפיתוח יכולת החשיבה וטיפוח לומדים רחבי אופקים, שילוב המקצועות מאפשר למורות המקצוע לפגוש כל כיתה ל-4 ש"ש במקום שעתיים שבועיות בלבד, מה שיוצר קשר טוב יותר והיכרות מעמיקה יותר בין המורות לתלמידים. בנוסף, בכיתה ט', כלל תלמידי בית הספר לומדים קורס של כתיבה אקדמית בהיקף של 2 ש"ש.
  • בשיעורי מתמטיקה, התלמידים עוסקים בתחום האלגברי, בתחום המספרי ובתחום הגיאומטרי. בכיתה ז' השיעורים נלמדים בכיתות הטרוגניות, ובכיתות ח' וט' קיימת כיתת העשרה. לצד הלימודים, בית הספר משתתף מדי שנה בחידונים ופעילויות ארציות.  
  • לימודי אנגלית מתבססים על קריאה של יצירות מקור ופיתוח ביטחון עצמי בביטוי בכתב ובעל פה בשפה האנגלית. הכיתות מחולקות החל מכיתה ז' לשתי רמות. 
  • לימודי ערבית בהיקף של 3 ש"ש, המחולקים בין לימודי הערבית הספרותית לבין תרגול של ערבית מדוברת, מתוך תפיסה של לימודי השפה כגשר מחבר בין כל מרכיבי החברה הישראלית.
  • שיעורי חינוך גופני מתקיימים בקבוצות נפרדות של בנים ובנות, ומטרתן להקנות כושר גופני, לרכוש הרגלי תנועה נכונים, להקנות ידע בנושאי תזונה ואנטומיה ופיתוח מיומנויות של שיתוף פעולה ומודעות לגוף. 
  • כלל תלמידי בית הספר לומדים בתוכנית תלת-שנתית בנושא חינוך מגדרי ומיני (חממ"ה), במסגרת של 1 ש"ש. השיעורים מתנהלים בקבוצות נפרדות של בנים ובנות, על מנת לאפשר לתלמידים מרחב בטוח לשיח פנימי ורגשי בנושאי מגדר ומיניות, שהעיסוק בהם הוא חלק בלתי נפרד מגיבוש הזהות של בני ובנות נוער. תוכנית הלימודים נוגעת להיבטים השונים של מגדר ומיניות: נורמות חברתיות וסטריאוטיפים מגדריים, זוגיות, אנטומיה ומיניות. 

התנדבות שכבת ט' בחקלאות במשק שבמושב נחלה | יום חמישי, 4.1.24



יציאת תלמידות ותלמידי החטיבה לסנימטק | 2.1.24


חטיבת יאסא יצאה לביקור מהנה, מאורר ומעשיר בסנימטק התלמידות והצוות צפו באופרת הראפ הבלשית "העיר הזאת", אחריה התקיימה שיחה עם הבמאי והיוצר של הסרט, עמית אולמן.

הפנינג 'חגי האור' | הפצת אור ותקווה בנר ראשון של חג החנוכה 7.12.23


לכבוד חגי האור התארגנו תלמידות ותלמידי צוות מעורבות חברתית של החטיבה, יחד עם המחנכות: גיל ספיר, חנה זהר ושירלי רותם.
נפגשנו הורים ותלמידים כשבמסגרת האירוע הוקמו דוכני משחק ומכירה, שכל הכנסותיהם קודש לעמותת "קרן אור" למען ילדי קו העימות. בהמשך הערב התקיימו מגוון סדנאות ושיעורים של הורי ומורי החטיבה. הערב הסתיים בטקס יפה ומרגש על מציאת האור מתוך החושך, שערכה וביימה חנה זהר יחד עם התלמידים.
באירוע גויס סכום מכובד של כסף שהוקדש לתרומה, ובעיקר להיות יחד, כל קהילת החטיבה.


סיכום שבוע פרויקטים בחטיבה 5-9.02.23


♦️ שכבות ז'-ח' עסקו בכתיבת סיפור ילדים📝: התלמידים יצרו וכתבו ספרי ילדים, בנושאים שונים. המציאו עלילה, כתבו ספרים שמנגישים לילדים אירועים היסטוריים, ביוגרפיה של דמות, תיאור של גילוי מדעי או הסבר על תופעה מדעית. התלמידים כתבו את הטקסט על סמך תחקיר שערכו ויצרו איורים ידניים ואיורי בינה מלאכותית אשר ליווי את הספר. בסיום העבודה על תוכן הספר התלמידים יצרו ועיצבו כריכה לספר והכינו דוכן – ובדומה לשבוע הספר הציגו את הספר להורים ולחברים והמליצו עליו בערב סיום שבוע פרויקטים.
♦️ שכבה ט' עסקה בסביבה וקבלת החלטות: התלמידים למדו על קבלת החלטות תוך חקירה ולמידה של מגוון היבטים כמו מדעי המחשב, מתמטיקה, פסיכולוגיה, מדעי המוח וביולוגיה. תהליך החקירה והלמידה כלל בין השאר מפגשים עם מומחים מהקהילה שעוסקים בתחום של קבלת החלטות, משחקי סימולציה, התנסות בתכנות בסיסי וביקור בתערוכה על מדעי המחשב במוזיאון המדע. במהלך השבוע בחרו התלמידים דילמה ברמה האישית או ברמת מדיניות של כיתה/בית ספר/מדינה והציגו אותה במסגרת שולחנות עגולים ("קפה דילמה").

 


סיור מגמת מוסיקה בסטודיו "סדק" 08.01.2023


מגמת המוסיקה של החטיבה יצאה אתמול למרכז העיר למפגש קרוב עם חברי קולקטיב היוצרים ״סדק״ בסטודיו שלהם. הופעות סולו של הויולן והפרפורמר אליק הרפז, הזמרת והיוצרת מאיה פנינגטון, וביצוע משותף של תלמידי המגמה ליצירתו של המלחין אילן ברקני, שנכתבה במיוחד עבור האירוע. בתום המפגש התקיימה שיחה מעניינת עם היוצרים סביב אלתור, מקורות יצירה, חייו של מוסיקאי, קהילה והשראה…שיצאנו עם הרבה ממנה!


פעילות משותפת בין תלמידי יאסא לתלמידי גואטמלה

של הכנת חנוכיות – לכבוד חג חנוכה 12.12.2022


בהמשך לשיתופי הפעולה בין תלמידי חטיבת הביניים לבית ספר גואטמלה, התמקדנו השבוע בפעילות יצירתית לכבוד חג חנוכה: הכנת חנוכיות צבעוניות ומקוריות מחומרים ממוחזרים, הכנת פסיפסים עם דוגמאות הקשורות לחנוכה ועוד פעולות יצירתיות ברוח החג.

 


יום שיא – מדעי רוח 31.10.22


תלמידי ח' וט' שמרחיבים מדעי הרוח נסעו לצפות במחזמר "כנר על הגג" בתל אביב, ולאחריו שמעו מהשחקן הראשי והבמאי נתן דטנר את תובנותיו לגבי הרלוונטיות של המחזה גם בימינו.

קורס בחירה – צילום – שכבה ח' 


במסגרת קורסי הבחירה תלמידים.ות שכבת ח' חזרו ליסודות ולהיסטוריה של הצילום.הרכיבו בעצמם קמרה אובסקורה (חדר חשוך) מצלמות מקרטון המאפשרות התבוננות ותפיסה של המציאות. בהמשך התנסו בהדפסות היליוגרפיות – הדפסות אור של אובייקטים בטכניקה מהמאה ה-19.


כנס המרכז ללימודי רוח בספרייה הלאומית


ביום רביעי 02.03, יצאו תלמידים משכבות ח' וט' שלומדים בהרחבות רוח בימי שישי לכנס של המרכז ללימודי רוח בספריה הלאומית. בכנס התכנסו תלמידי תוכניות מדעי הרוח מכל הארץ ליום של היכרות ולמידה בנושא 'ידידות', לקחו חלק במעגלי דיון והאזינו להרצאה מפי הפילוסוף ד"ר ג'רמי פוגל בנושא ידידות בעבר, בהווה ובעתיד. היה מרתק!

שבוע פרויקטים בחטיבת הביניים של התִיכון הישראלי למדעים ולאמנויות 21-25.11.21


בשבוע זה התלמידים עוסקים בתחומים על פי בחירתם, ושוקעים לתוך חקר, ללא מגבלות של משימות לימודיות נוספות. כמו כן, התלמידים מתנסים במיומנויות של עבודת צוות, למידה עצמאית ומשוב עמיתים. בכל שכבה יש נושא ייחודי שמבוסס על מיומנויות למידה בו היא עוסקת בשבוע הפרויקטים שלה. להלן הנושאים בהם עסקו תלמידה החטיבה השבוע:

תלמידי שכבת ז’ חקרו השבוע – שאילת שאלות: השבוע חיפשנו שאלות בכל דבר ביקרנו במוזיאון ישראל וראינו איזה שאלות יצירות אומנות מעוררות, המשכנו לביקור בגן החיות התנכ"י וניסינו לראות את השאלות שעולות במרחב זה, זכינו להורים שהעשירו אותנו על שאילת שאלות בהקשר לתחומי העיסוק שלהם ומכאן יצאנו לבנות שאלות פוריות ושאלות משנה לנושאים שעניינו אותנו.

תלמידי שכבת ח’ חקרו השבוע – למידה מהצלחה – למידה מכישלון: השכבה יצאה לפעילות במרכז העיר, חיפשה הצלחות וכישלונות בין הטיפות (ועל הדרך נתקלה בצילומים של סדרת טלוויזיה!). לאחר שהתגבשו לקבוצות מחקר בתחומי עניין משותפים בנושא, התלמידים בנו מחוון לעבודה שלהם לאורך השבוע. הם שמעו הרצאות והשתתפו בשיעורים על הצלחות בתחומים שונים בחיים. זכינו לארח את אביאל זרגרי, שחקן בית"ר ירושלים ואסף נחום , דובר בית"ר ירושלים, שסיפרו לנו על הצלחות וכישלונות בספורט. ווג'ד מולה, סיפר לנו את סיפורו האישי על הצלחות וכישלונות בדרך להיות מורה. התלמידים הכירו צורות שונות להצגת תוצרי המחקר שלהם והתנסו בהערכת עמיתים לקראת הצגת התוצרים בערב סיום.

תלמידי שכבת ט’ לקחו חלק בפרויקט מיוחד בשיתוף פעולה עם מוזיאון המדע תחת פרויקט make it open של האיחוד האירופי השכבה התחלקה לשתי קבוצות עיקריות שכל אחת מהן עבדה סביב נושא מרכזי.

קבוצה אחת, חקרה את נושא 'אפס פסולת' הבוחן את ההשלכות האקולוגיות על כדור הארץ התלמידים סיירו בפארק אריאל שרון – בחירייה, השתתפו בפרויקט של "מצילות מזון" וניסו לייצר פרויקטים שיכולים לעודד התנהגות סביבתית נכונה יותר.

הקבוצה השנייה, עסקה בקבלת החלטות כאלמנט מכונן בתחומים שונים. התלמידים בחנו את המשמעות של קבלת החלטות דרך פרספקטיבות שונות ויצרו ייצוגים חזותיים משמעותיים המייצרים חוויה פעילה של קבלת החלטות.


 'האויר שמסביבנו' – מוזיאון המדע שכבת ז 


במסגרת לימודי הכימיה בחטיבה, תלמידי כתה ז יוצאים לפעילות במוזאון המדע בנושא האויר שמסביבנו. במהלך הפעילות הם פוגשים בחנקן נוזלי, בקרח יבש ומנסים לגבור על לחץ האוויר החיצוני.
הפעילויות השונות מאפשרות לתלמידים להתמודד עם השאלות:
– האם קיים ריק?
– מדוע נפח בלון (האויר שבבלון ) קטן -כאשר הוא מוכנס לטמפרטורה נמוכה- וגדל – כאשר מוציאים את האויר שמסביבו.
– מה התהליך שעובר הקרח היבש (תשובה: המראה).
לאחר מכן, בכתה, אנו נעזרים בפעילויות אלה על מנת לבנות את מרכיבי מודל החלקיקים.


 יום שיא של תוכניות "שאר רוח" בספריה הלאומית


ב-8.11 הצטרפו תלמידות בית הספר שלומדות קורס במדעי הרוח ליום שיא של תוכניות "שאר רוח" בספריה הלאומית. במהלך היום התלמידים חקרו את הקשר בין מציאות להמצאה ביצירותיה של דבורה עומר, התנסו בסדנת תיאטרון פלייבק וצפו במופע של שחקני תיאטרון 'פלייגו' – מרכז לאמנויות הפלייבק והאימפרוביזציה.


סיור תלמידי ותלמידות מגמת אמנות – משכבה ט

במוזיאון ישראל  28.10.21



נוער הנרות, גרסת החטיבה, יום הזיכרון לרצח יצחק רבין 2021


במסגרת ציון יום הזיכרון לרצח יצחק רבין, הוקדשו גם פעילויות חוגי הבחירה ביום זה לנושא.
בחוג "כתיבה יצירתית" של עדן שילוני שמעו התלמידים סקירה קצרה על "רוח הדברים" בחברה הישראלית בתקופה שלפני הרצח, ועל השיח הציבורי שהתפתח בעקבותיו. ההסבר ניתן בדגש על תגובת בני הנוער, על התכנסותם כ"נוער הנרות", על הרצון והנכונות שהם עצמם גילו לשוחח, להביט על מורכבויות, לעשות חשבון נפש חברתי ולגבש מחשבות ודעות עצמאיות משלהם.
לאחר מכן הוזמנו התלמידות והתלמידים להתנסות ולהיות 'נוער נרות' לשעה קלה: הם בחרו סוגיות משמעותיות לחיי החברה הישראלית כיום, התקבצו סביב נרות, ופשוט שוחחו על הנושא. חלקם הביעו את מחשבותיהם באיורים וב"גרפיטי".


סיור פריחה בעין כרם 15.02.2021 – שכבה ח




יום השיא לתלמידי – מדעי הרוח 10.02.2021

במסגרת ההשתתפות של תלמידי מגמת מדעי הרוח מהחטיבה ב'כנס השנתי לתלמידי תוכניות מצטיינים במדעי הרוח' – תחת הכותרת "כל העולם במה", למדנו חלק מהמחזה "חלום ליל קיץ" בהנחיית תלמידי י"ב מתוכניות מצטיינים במדעי הרוח מכל רחבי הארץ, השתתפנו בסדנת ספוקן וורד בהנחיית יונתן בלומנפלד ושמענו שיחה של השחקן ארז דריגס.


26.01.2021 – יום ללא מסכים –

 התלמידות והתלמידים שלנו התבקשו לשלוח תמונות שלהם/ן עושים/ות דברים ללא מסכים



חגיגת חורף בשיעור ספרות


לכבוד 21.12, היום הקצר בשנה, שממנו הימים הולכים ומתארכים, התנסו תלמידי ח' בכתיבת "שיר כדור שלג", שגם בו השורות הולכות ומתארכות באות אחת בלבד מדי שורה.

ההשראה: שיר ההוראות של ג'ון ניומן, יוצר בשיטת האוליפו
לפניכם/ן מבחר מהיצירות הקפדניות שהעמידו התלמידים בתגובה לאתגר.

מגבירים אור בעולם


קהילת תלמידים־הורים: הצלמת יעל אילן (אמא של נגה משכבה ח’) ומורה הדרך אריאל פוגלמן (אבא של דבש) מורה דרך למחייתו, חברו יחד והעבירו סיור בחצאי כיתות ששילב סדנת צילום בחושך ושיטוט חנוכיות קסום בסמטאות נחלאות.


בחודשי הסגר פרצנו את גבולות המסך והחלפנו את קורת הגג של ביה"ס בכיפת השמיים


בימי לימוד של כלל השכבות: ביקרנו בעמק הצבאים (ז' ו-ח') ובמשכנות שאננים (ט') בחודש האחרון.

המסקנה שנחזתה מראש: אין תחליף אמיתי למפגשים פנים אל פנים.


פאנל ערב חשיפה לחטיבות ביניים למחוננים ולמצטיינים בירושלים

(פגישה לתלמידי אופק, מרכז מחוננים)


יום חמישי | 26.11.2020 | ו' בכסלו תשפ"א

לצפייה לחצו כאן

*לתשומת ליבכם החלק של חט"ב יאסא מתחיל בדקה 17


ליצירת קשר עם חטיבת הביניים של יאסא – התיכון הישראלי למדעים ולאומנויות:


כתובת: החרצית 10, קריית מנחם, ירושלים

טלפון: 02-5418790 , פקס: 02-5418791

דוא"ל: hativa@iasa-school.org.il