מוזיקה
המסלול למוזיקה קלאסית מיועד לתלמידים ברוכי כישרון בתחום המוזיקה ובעלי מוטיבציה גבוהה להעמקה לימודית בתחום. תכנית הלימודים עשירה במיוחד ונשענת על העיקרון של רכישת ידע ומיומנויות ומימושו הלכה למעשה בתחומי הביצוע המוזיקלי וההלחנה. תכנית הלימודים הייחודית במסלול נבנה על ידי מורי המסלול – מוזיקאים פעילים – מלחינים ונגנים מהשורה הראשונה בעולם המוזיקה הקלאסית בישראל.
תכנית הלימודים של מסלול המוזיקה עוסקת בארבעה תחומי לימוד עיקריים: תחום הקניית הידע (תולדות וספרות המוזיקה מימה"ב ועד למאה ה-21) תחום רכישת המיומנויות התיאורטיות (פיתוח שמיעה, הרמוניה, ניתוח, מקלדת ועוד) תחום היצירה – קומפוזיציה, אימפרוביזציה ותזמור, ותחום מיומנויות הביצוע כל אלה רתומים יחדיו למטרה אחת – לאפשר לכל תלמיד לממש את כישרונו המיוחד במהלך שנות לימודיו בביה"ס ולהעמיד אותו בעמדת זינוק טובה לקראת עתיד מקצועי במוזיקה אם יבחר בו.
כל תלמיד במסלול המוזיקה ביאסא חייב לנגן באופן רציני ומתמיד לפחות בכלי נגינה אחד (גם שירה נחשבת לכלי נגינה, אך זמרים ביאסא מחויבים ללמוד גם כלי משנה, בדרך כלל פסנתר). אנו מצפים שכל תלמיד במסלול המוזיקה יגש, במהלך כיתה י"ב, לרסיטל בגרות בנגינה ברמה של 5 יח"ל. למרות שלימודי הנגינה אינם מהווים חלק מתוכנית הלימודים שלנו והתלמידים לומדים כולם בקונסרבטוריונים או אצל מורים פרטיים, אנו לוקחים חלק גם בתחום זה.
אנו רואים חשיבות לעקוב אחרי התקדמות הנגינה של כל תלמיד, איכות ורצינות האימונים שלו, טיב היחסים עם המורה לנגינה שלו, יכולת ההופעה שלו וכיו"ב. לצורך כך, אנו מנהלים דיאלוג מתמשך עם מורי הנגינה וההורים וכן מקיימים 2-3 השמעות בשנה לצורך מעקב. במקביל, כל תלמיד נדרש לנגן מספר פעמים בשנה בקונצרטים של המסלול, ובעיקר בקונצרטי צהרי יום ד'.
התחום היצירתי, הלחנה, תזמור ואלתור מהווים נדבך מרכזי בתוכנית הלימודים במסלול המוזיקה של יאסא. לימודי הקומפוזיציה מיועדים בעיקר לתלמידים בעלי יכולת גבוהה יחסית בתחומים התאורטיים או לכאלה שנושא ההלחנה "בוער בעצמותיהם".
במהלך שלוש השנים מתנסים התלמידים בכתיבה צורנית על פי מודלים קלאסיים כמו לדוגמא האינוונציה בסגנון באך, שחיבר טובי למברג, ואחרים (לדוגמא "חזיונות חולפים" של פרוקופייב כמודל), ועם הזמן מתגבשים ומתחילים לכתוב מוזיקה יותר עצמאית.
עם זאת, רוב הפעילות בשיעור הקומפוזיציה מתנהלת סביב פרוייקטים משותפים לכל כיתת ההלחנה. בכיתה י"ב ניגשים רוב תלמידי הכיתה לרסיטל בגרות בקומפוזיציה ברמה של 5 יח"ל.
את תחום הקומפוזיציה והתזמור מרכז ומלמד המלחין ישראל שרון.
התשמע קולי, עיבוד למקהלה: אודליה אוזן
במסלול המוזיקה של יאסא שמים דגש משמעותי בתחום זה ומושקעות שעות רבות בשבוע של לימוד של מגוון נושאים תאורטיים, בעיקר אלו המהווים בסיס חסר תחליף לכל מי שרואה את עצמו עוסק במוזיקה בעתיד.
המקצועות התאורטיים הנלמדים במסלול:
- פיתוח שמיעה וסולפג'
- הרמוניה
- באס ממוספר
- קונטרפונקט
לימודי תולדות וספרות המוסיקה שלובים זה בזה ביאסא ולהם מטרות שונות. המטרה העיקרית היא היכרות עם רפרטואר רחב ככל היותר של יצירות מתקופות ומסגנונות שונים של המוסיקה הקלאסית המערבית.
הלימוד בתחומים אלו לא נעשה תמיד באופן לינארי או כרונולוגי אלא באמצעות התמקדות בתקופה או בזאנר והעמקה מרחיקת לכת בתחום הספציפי שנבחר. כך לדוגמא, לומדים תלמידינו על הסימפוניה בתקופה הקלאסית במהלך שנה שלמה כנקודת מוצא להיכרות עם הצורות והז'אנרים של התקופה.
"החליל" בביצוע מגמת מוזיקה. עיבוד: מתן סרי
2013 – פרוייקט עיבוד מנואטים לרביעיית מיתרים
1. אורי שוהם – מנואט מאת יוזף היידן
פרוייקט תזמור "שירים ללא מלים" מאת פליקס מנדלסון
ביצועים חיים מהפסטיבל הבינלאומי למוסיקה קאמרית, ירושלים 2009
1. חמוטל כהן
2. יונתן אליה לסמן
2. ינאי אבנט
אנחנו גאים לשתף אתכם בטעימה מהתוצרים המדהימים של תלמידנו במסלול המוזיקה ביאסא בשנת תשפ"ב.
שבוע הפרויקטים במסלול המוזיקה מתקיים אחת לשנה, במהלכו התלמידים בוחרים בפרויקט מוזיקלי העוסק ביצירה ובביצוע מוזיקלי. הפרויקטים שתלמידנו בחרו השנה הם בין היתר: תזמור, עיבוד, קומפוזיציה, הפקה, ניצוח או הלחנה לסרטים. ימיו הראשונים של שבוע זה מוקדשים ללמידה והנחיה ממוקדת של הפרויקט הנבחר. בהמשך השבוע, התלמידים כותבים באופן עצמאי ומלווים בהנחיה אישית של אחד המורים. לקראת סוף השבוע, תלמידי המסלול ביצעו והקליטו את הפרויקטים בעצמם.
פרויקט הלחנה לסרטים של סיון באחז'יאן
פרויקט קומפוזיציה של ישי צוריאל – הלחנת יצירה לפסנתר
ינאי שרירא מכיתה י' בתזמור למינואט השני, מתוך הסוויטה בסול מז'ור מאת ז'אן-פיליפ ראמו, התזמור נכתב בהנחייתו של ישראל שרון.
פרויקט עיבוד ותזמור אומנותי של אלה הראל –
עטור מצחך של יוני רכטר
תנאי הקבלה למסלול המוזיקה בחטיבה העליונה
המסלול למוזיקה אומנותית ביאסא – התיכון הישראלי למדעים ולאומנויות, מיועד לתלמידים בעלי מיומנויות מוזיקליות מתקדמות ובעלי מוטיבציה גבוהה להעמקה לימודית בתחום. תוכנית הלימודים עשירה במיוחד ונשענת על העיקרון של רכישת ידע ומיומנויות ומימושו הלכה למעשה בתחומי הביצוע המוזיקלי וההלחנה.
תוכנית הלימודים של המסלול למוזיקה נבנתה על ידי צוות המורים שלנו – מוזיקאים פעילים, מלחינים ונגנים מהשורה הראשונה בעולם המוזיקה האומנותית בישראל. התוכנית עוסקת בארבעה תחומי לימוד עיקריים: תחום הקניית הידע (תרבויות המוזיקה) תחום רכישת המיומנויות התיאורטיות (פיתוח שמיעה, הרמוניה, ניתוח, מקלדת ועוד) תחום היצירה – קומפוזיציה, אימפרוביזציה ותזמור, ותחום מיומנויות הביצוע. כל אלה רתומים יחדיו למטרה אחת – לאפשר לכל תלמיד לממש את כישרונו המיוחד במהלך שנות לימודיו בביה"ס ולהעמיד אותו בעמדת זינוק טובה לקראת עתיד מקצועי במוזיקה או בכל תחום אחר בו יבחר.
תקציר תהליך הקבלה: יום פתוח, יום מבחנים שכולל מבחן קרני ושאלון היכרות, ראיון אישי שכולל השמעה, סדנת מועמדים (בחופשת פסח). התהליך מפורט בהרחבה בדף ההרשמה באתר ביה"ס בקישור כאן. התלמידים מתקבלים למסלול על סמך היותם בעלי פוטנציאל להצליח בלימודי המוזיקה לצד לימודים כלליים מעמיקים.
דרישות מוקדמות לקבלה:
- מיומנות ביצוע בנגינה/בשירה ברמה טובה.
- קריאת תווים.
- יחס רציני ללימודים, התנהגות טובה ונוכחות סדירה בביה"ס (בהתאם לתעודות).
- ידיעת תיאוריה בסיסית (כגון מעגל הקווינטות ובניית מרווחים) – יתרון.
ראיון אישי והשמעה:
1. שיחת היכרות – נשוחח על תחומי העניין המוזיקליים, הלימודים הכלליים, השתלבות בפנימייה ועוד.
2. השמעה – ביצוע שני קטעי נגינה או שירה, רצוי בעלי אופי שונה: יצירה אחת בעלת דגש טכני והשנייה בעלת דגש לירי. קטעי הנגינה אמורים לשקף את היכולות הטכניות ויכולות ההבעה של הנבחן/ת.
3. בדיקת מיומנויות – בדיקת המיומנויות נועדה למפות את הידע והיכולת המוזיקלית שלכם ואינה מהווה תנאי-סף לקבלה. בדיקה זו כוללת את הנושאים הבאים:
- שמיעה מוזיקלית: יושמעו בפסנתר מנגינות קצרות ומספר צלילים המנוגנים בו-זמנית, עליהם תתבקשו לחזור בשירה (לנגנים שאינם מורגלים בשירה: חלק זה בודק את השמיעה המוזיקלית, לא איכות הקול היא העומדת למבחן).
- הקשת מקצבים: תתבקשו להקיש/לשיר מקצבים פשוטים המורכבים מהערכים הריתמיים: שלמים, חצאים, רבעים, שמיניות והפסקות.
- קריאת תווים: תתבקשו לזהות תווים בשמם, במפתחות סול ופה. תשאלו על תיאוריה מוזיקלית בסיסית (מעגל הקווינטות, בניית מרווחים וכד').
- נגני פופ רוק/ג'אז נדרשים, בנוסף לרשום לעיל, להכיר בקריאה ובנגינה את סימולי האקורדים המשולשים והמרובעים.
4. הערות כלליות:
- מומלץ להתייעץ עם המורה לנגינה בבחירת הקטעים להשמעה.
- מהלך הבחינה משתנה בהתאם לנבחן ולעיתים יסתפקו הבוחנים בקטע אחד, בחלקי קטעים או בחלק מבדיקת המיומנויות.
- ניתן להיעזר בכל ליווי אפשרי לרבות: פסנתרן, הרכב, הקלטה וכדומה. במידת הצורך, יהיה עליכם לדאוג לעצמכם/לתאם איתנו ליווי/פלייבק וכד'.
- הציוד שיעמוד לרשותכם בכיתה: פסנתר, סט תופים, הגברה לגיטרה/בס, עמודי תווים, מערכת שמע. ציוד נוסף/בקשות מיוחדות – באחריותכם לתאם מולנו מראש.
- מומלץ לערוך חימום ווקאלי ו/או חימום קצר בנגינה לפני הכניסה לראיון.
בשאלות בנוגע לתוכנית הלימודים ניתן לפנות לאסף שלומי, ראש המסלול למוזיקה "יאסא"
דוא"ל: assafshlo@iasa-school.org.il